Het ontstaan van RSE

Al enige jaren is er een vriendschap ontstaan tussen Sander Damen en Rille Ehnberg. Rille heeft een schat van ervaring opgedaan in zijn carrière en heeft een aanzienlijk aandeel in de successen die KRT heeft behaald. Rille (zijn echte naam is Richard) is oorspronkelijk afkomstig uit het Zweedse Malmö. Sinds zijn 15e sleutelde hij al voor de bekende Johnny Lindhe die in 1998 voor het team Van der Haar ging rijden. Rille ging mee naar Nederland en al na 5 maanden stapte Lindhe over naar team Care Innovation van Alfred Uytdewilligen. Zodoende kwam Rille in Doetinchem te wonen. “En daar ben ik nooit meer weggegaan”, lacht hij. “Ik heb er mijn vrouw Tessa ontmoet, we hebben een gezinnetje gesticht en zijn trots op onze zoon Sam. Bij Care Innovation heb ik ook mee de Race Tech vering (gewerkt), ook een bedrijf van Alfred. In 2005 ben ik naar Jan de Groot gegaan, speciaal voor de 4-takt van Tanel Leok. Daar werkte ook Harry van Hout en na het overlijden van Jan de Groot werd ik technisch coördinator en verantwoordelijk voor de tuning en preparatie van de motorblokken.”

Maar dat was niet het enige dat Rille deed want hij maakte zowat alles wat nodig was en niet uit Japan verkregen kon worden. Hij deed samen met testrijder Gert-Jan van Doorn veel testwerk met de door Jan de Groot ontwikkelde schokbreker onder het motorblok, experimenteerde veel met het linksysteem en deed er veel aan om het chassis van de machine te perfectioneren “want daarmee was de meeste winst te behalen”. Daarnaast was hij steeds op zoek naar meer vermogen en betrouwbaarheid van de motorblokken. “We hebben zelfs ooit twee verschillende frames ontwikkeld voor de rijders omdat ze verschillende wensen hadden. Want dat was het voordeel van het werken voor een fabrieksteam, er was veel vrijheid in werken en ontwikkelen als het maar niet in een wedstrijd gebeurde.” En al die opgedane ervaring komt nu goed van pas. “Het grote verschil met vroeger is dat ik nu werk met gewone mensen. Fabriekscoureurs willen maar één ding en dat is scoren in twee manches, de rest is bijzaak.”

Vakman

Rille is duidelijk een topper, een vakman die met vele GP rijders heeft gewerkt. Anti Pyrhonen, Jared de Jager, Eric Sorby, Sebastian Pourcel (die in Engeland de MXoN 2008 MX1 won), Manuel Priem, Gareth Swanepoel, Tanel Leok (winnar GP van Ierland 2008), Billy Mackenzie (GP winnaar in Japan 2007) enz. allemaal rijders die gebruik maakten van de diensten van Rille Ehnberg. Maar het is niet alleen Kawasaki wat de klok slaat in Doetinchem. “Men kan hier ook terecht met motoren van bijv. KTM, Honda, Suzuki en andere merken. Dus ook voor verkoop, reparatie en onderhoud van alle andere motormerken staan wij voor u gereed. Alles van A tot Z inclusief kleding, toebehoren en tuning, naar het ‘One Stop Shopping’ concept. Daarnaast bieden wij een snelle service en hebben we een “Dyno” testbank in huis om de resultaten op de proefbank te meten. Wij zijn ook in staat om “custom made” onderdelen te maken als dat nodig is om het gewenste resultaat te halen. Wij hebben ook Triga Engineering producten voor injectiehuizen van alle moderne met brandstofinjectie uitgeruste motoren. Ik ben zelf medeoprichter van Triga en deze producten zorgen voor een betere luchtstroming. Er is een wereldwijde distributie en ik ben er trots op dat o.a. Pro Circuit in Amerika, JM Racing en Team Rinaldi gebruikers zijn van Triga. Bij RSE zijn we ook gespecialiseerd in mapping van Ecu's (injectie) van alle merken. Wij hebben kennis en expertise van alle merken en hebben dus alle mogelijkheden in huis.”