Het ontstaan van RSE
Al
enige jaren is er een vriendschap ontstaan tussen Sander Damen en
Rille Ehnberg. Rille heeft een schat van ervaring opgedaan in zijn
carrière en heeft een aanzienlijk aandeel in de successen die KRT
heeft behaald. Rille (zijn echte naam is Richard) is oorspronkelijk
afkomstig uit het Zweedse Malmö. Sinds zijn 15e sleutelde
hij al voor de bekende Johnny Lindhe die in 1998 voor het team Van
der Haar ging rijden. Rille ging mee naar Nederland en al na 5
maanden stapte Lindhe over naar team Care Innovation van Alfred
Uytdewilligen. Zodoende kwam Rille in Doetinchem te wonen. “En daar
ben ik nooit meer weggegaan”, lacht hij. “Ik heb er mijn vrouw Tessa
ontmoet, we hebben een gezinnetje gesticht en zijn trots op onze
zoon Sam. Bij Care Innovation heb ik ook mee de Race Tech vering
(gewerkt), ook een bedrijf van Alfred. In 2005 ben ik naar Jan de
Groot gegaan, speciaal voor de 4-takt van Tanel Leok. Daar werkte
ook Harry van Hout en na het overlijden van Jan de Groot werd ik
technisch coördinator en verantwoordelijk voor de tuning en
preparatie van de motorblokken.”
Maar dat was niet het enige dat Rille deed want hij maakte zowat
alles wat nodig was en niet uit Japan verkregen kon worden. Hij deed
samen met testrijder Gert-Jan van Doorn veel testwerk met de door
Jan de Groot ontwikkelde schokbreker onder het motorblok,
experimenteerde veel met het linksysteem en deed er veel aan om het
chassis van de machine te perfectioneren “want daarmee was de meeste
winst te behalen”. Daarnaast was hij steeds op zoek naar meer
vermogen en betrouwbaarheid van de motorblokken. “We hebben zelfs
ooit twee verschillende frames ontwikkeld voor de rijders omdat ze
verschillende wensen hadden. Want dat was het voordeel van het
werken voor een fabrieksteam, er was veel vrijheid in werken en
ontwikkelen als het maar niet in een wedstrijd gebeurde.” En al die
opgedane ervaring komt nu goed van pas. “Het grote verschil met
vroeger is dat ik nu werk met gewone mensen. Fabriekscoureurs willen
maar één ding en dat is scoren in twee manches, de rest is bijzaak.”
Vakman
Rille
is duidelijk een topper, een vakman die met vele GP rijders heeft
gewerkt. Anti Pyrhonen, Jared de Jager, Eric Sorby, Sebastian
Pourcel (die in Engeland de MXoN 2008 MX1 won), Manuel Priem, Gareth
Swanepoel, Tanel Leok (winnar GP van Ierland 2008), Billy Mackenzie
(GP winnaar in Japan 2007) enz. allemaal rijders die gebruik maakten
van de diensten van Rille Ehnberg. Maar het is niet alleen Kawasaki
wat de klok slaat in Doetinchem. “Men kan hier ook terecht met
motoren van bijv. KTM, Honda, Suzuki en andere merken. Dus ook voor
verkoop, reparatie en onderhoud van alle andere motormerken staan
wij voor u gereed. Alles van A tot Z inclusief kleding, toebehoren
en tuning, naar het ‘One Stop Shopping’ concept. Daarnaast bieden
wij een snelle service en hebben we een “Dyno” testbank in huis om
de resultaten op de proefbank te meten. Wij zijn ook in staat om
“custom made” onderdelen te maken als dat nodig is om het gewenste
resultaat te halen. Wij hebben ook Triga Engineering producten voor
injectiehuizen van alle moderne met brandstofinjectie uitgeruste
motoren. Ik ben zelf medeoprichter van Triga en deze producten
zorgen voor een betere luchtstroming. Er is een wereldwijde
distributie en ik ben er trots op dat o.a. Pro Circuit in Amerika,
JM Racing en Team Rinaldi gebruikers zijn van Triga. Bij RSE zijn we
ook gespecialiseerd in mapping van Ecu's (injectie) van alle merken.
Wij hebben kennis en expertise van alle merken en hebben dus alle
mogelijkheden in huis.”
|
|